torstai 22. lokakuuta 2015

Örö, 20-23.8.2015

Tämän kesän puhutuin kohde on tainut olla Örö ja siellä käytyämme emme yhtään ihmetelleet asiaa. Koska matka kohteeseen oli melko pitkä, päätettiin varata purjehdukseen vähän enemmän aikaa ja matkaan lähdettiin jo torstaina alkuillasta. Ensimmäinen etappi oli Paraisten portille. Pääsimme testaamaan kulkuvaloja ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja perille saavuttuamme olikin jo ihan pilkkopimeää. Mukaan lähti apugasti ja päästiin vähän suunnittelemaan syksyn ja talven hommia.

Matka jatkui taas perjantai aamulla aikaisin. Lähestyessämme Örön saarta liikenne vilkastui ja siisääntuloväylä oli jo aika ruuhkainen. Jännitimme onko satamassa tilaa vaikka kello olikin vasta puoli kolme. Tilaa oli vielä hyvin, mutta satama täyttyi kokonaan iltaa kohti. Kierrettiin saaren eteläosa ja grillattiin illalla.

Lauantaina kierrettiin saaren pohjoisosa. Nähtävää riittää paljon ja matkaan olisikin kannattanut varata pari yötä. Onneksi aina pääsee uudestaan, vaikka ensi kesänä. Iltapäivällä satama oli jo ihan täynnä ja monta venettä odotteli jos jostain vielä löytyisi paikka. Päätettiin jatkaa matkaa kun jonossa oli jo useampi vene.

Ajatuksena oli jäädä Höglandetin luonnonsatamaan yöksi. Tuuli painoi kuitenkin ikävästi rantaa päin ja päätettiin jatkaa Paraisten portille taas. Sunnuntain matka sujui leppoisasti ja lounas- ja uimatauko pidettiin keskellä Airistoa.

Kauden ensimmäinen ja ainut kerta kun ollaan vesillä auringonlaskun aikaan.

Sandön pitkälle ulottuva hiekkasärkkä näkyi hyvin matkalla etelään.

Örön uudet laiturit ovat olleet täynnä koko kesän.

Bengtskärin majakka näkyy horisontissa.

Vanhoja juoksuhautoja ja muuta tutkittavaa löytyy joka puolelta.

Örö ei ole mikään pieni saari ja parin päivän aikana tulikin käveltyä melko paljon.

Saaren eteläpuolella on kaksi hiekkarantaa.

Saarelta löytyy useampi erikoinen kasvilaji.

Lyhyt ja pitkä ikävä.

Lauantai oli täysin tuuleton ja lämmin päivä.

Rannalla näkyi selvästi kuinka matalalla vesi oli.