perjantai 14. elokuuta 2015

Mariehamn, Åland 11.7.2015

Aamu oli taas harmaa, joten päätettiin ottaa hidas lähtö. Heti Kastelholmasta lähdettyämme löydettiin vähän suojaisempi paikka, laskettiin ankkuri keulasta ja nostettiin keulapurje rullalle. Ja nyt purje aukesikin hienosti. Kun saatiin toinenkin purje nostettua, vauhtia oli Lumparnilla koko matkan yli 6 solmua ja surffissa jopa yli 7 solmua! 


Vauhdin huumaa, 7,5 solmua aalloilla surfaten!

Lumparnin aallokko oli aikamoinen ja illalla molempia keinutti.

Matka Lumparnin yli oli  keikkuvaa ja maininki isoa. Kun lähestyimme Lemströmin kanavaa oli aika laskea purjeet. Aikaisemmin keula ei rullaantunut auki. No, nyt se ei rullaantunut kiinni. Lopulta saatiin purje onneksi rullalle. Taisi olla matkan stressaavimmat 10 minuuttia. Veneitä (isoja ja kalliita) ajeli joka suuntaan, jokapuolella, pikku poukamassa, purje lepatti ja puuskat olivat jopa 14m/s. 


Kanavan läpi ajaessa ei olisi uskonut, että sen molemmin puolin oli melkoinen aallokko ja kova tuuli.



Kanavan toisella puolella päätettiin ottaa pieni mietintätauko ja suunnattiin kohti itäsatamaa. Satama oli aivan täynnä, mutta lopulta löytyi kuitenki juuri Avancen mentävä kulmapaikka. Tuuli yltyi koko ajan ja veneitä tuli jatkuvasti lisää. Päätös oli sillä selvä, jäisimme Maarianhaminaan yöksi. 

Yritettiin miettiä miten saisimme rullan toimimaan. Ilman keulapurjetta joutuisimme palaamaan lyhyintä reittiä kotiin. Parin tunnin suunnittelu-, sahaus- ja porausoperaation jälkeen meillä oli kuitenkin "korjaussetti" valmiina. Otettiin vielä pieni mietintätauko ja suunnattiin Niskaan pizzalle. 

Onneksemme meillä oli taas erittäin mukavat venenaapurit ja saimme nostoapua. Kapteeni vinssattiin taas mastoon ja pian rulla olikin kunnossa. 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti